Galskabens historie i fornuftens tidsalder

Udgangspunkt
  1. Hvorledes er vor kultur nået frem til at tillægge sygdommen betydning af afvigelse og den syge en status, der udelukker ham ? Psykisk lidelse er kulturel !
  2. Og hvorledes kommer vort samfund på trods heraf til udtryk i disse sygelige former, som det afslår at genkende sig selv i ? Det er kulturens og samfundets modsigelser, der viser sig i de psykiske lidelser !

Konflikterne og modsigelserne i det moderne samfund fremkalder den fremmedgørelse og selvfremmedgørelse, som viser sig i sindssygdommene !
Men hvad er det så for nogle kulturelle modsigelser?

Friedrich Nietzsche: Tragediens fødsel
  • Det dionysiske
  • Det appolinske
  • Tragedien som tragisk verdensanskuelse, omfatter både det dionysiske og appolinske
  • Det sokratiske fortrænger det dionysiske
  • Vestens fornuftshistorie som glemselshistorie
Galskabens historie i fornuftens tidsalder
  • Galskabens historie som historien om den moderne fornuft, der udelukker den tragiske verdensanskuelse
  • Hvordan accepteres og defineres nogle menneskes væremåde som naturlig og andres som gal/sindssyg og udskilles ?
  • Tavshedens arkæologi
  • Ikke galskabens egen historie men historien om omgangen med og forholdet til galskaben
Renæssance
  • Forvisningen af de gale gennem ulokaliserbar bortsendelse som centralt socialt symbol
  • Samtiden kan forholde sig til sig selv og sine åbne grænser i galskabserfaringen
  • HJEMSØGELSEN
    Højere magt
    Budskab om den ydre verdens intethed- Indefra som begrænsningen og foreløbigheden i menneskets væremåde
    Den sædvanlige fornuft hviler på vrangforestillinger
    Memento om afhængighed af gud

    Tragisk strid
    Indviede personer – dårskabens visdom
    Lærdom i enfoldighed og umiddelbarhed

Klassisk periode
  • Internering af uordentlige elementer
    Spedalskhedens model
  • Straf og moralsk kontrol af uproduktivitet
  • Adskillelse mellem fornuft og ufornuft
  • Ontologisk ikke-væren
  • Dyriskhed og moralsk fejl i viljen
  • To modsatrettede identiteter
  • Retten som ramme
Moderne periode
  • Indespærring i asylet
  • Bevægelighed i frisk luft
  • Komme til udtryk i egenart
  • Moraliserende sanktioner
  • Bevidsthed om egen skyld
  • Selvcensur og selvkontrol
  • Selvfremmedgørelse
  • Reintegration
  • Eksklusion som negativitet
    Yderliggørelse

    Inklusion som positivitet
    Inderliggørelse som sjæleligt fænomen

  • Fornuftens objektiverende blik
    Specificering og differentiering
    Medicinsk videnskab som distanceret monolog
    Sindssygdom som sygdommens logik

    Subjektet gøres tavst som objekt
    Dunkelt ikke-sprog
    Tragik: Tab og udsathed

  • Positiv erfaring og negativ
    udelukkelse af galskab som sindssygdom
    Objektiv forståelse af subjektivitetens dybder
  • Psykologien som videnskab

    Homo psychologicus

    Det moderne menneskes erfaring af sig selv som psykisk væsen

  • Konflikt mellem barndom og voksenliv

    Konflikt mellem sameksistens og konkurrence

    Flugt fra selvmodsigelser ind i univers, hvor galskaben er fremmed

  • Kunst

    Overskridelse af fornuften

    Tragisk filosofi

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s