Friedrich Nietzsche

1. BAGGRUND

SHOPENHAUER:
• Viljen (verden, viljen til liv)
• Forestilling (os)
• Mayas slør
• Overskridelse i Nirvana
Modsætning til livsviljen gennem
o Kunsten (tragedien og musikken)
o Medlidenhed og lidelse

WAGNER:
• Folkets forløsning gennem helten
• Den tyske kulturs genopbyggelse gennem den germanske-nordiske ånd
• Götterdämmerung: Den hedenske gudeverden går til grunde, og den kristne verden opstår

2. TRAGEDIENS FØDSEL AF MUSIKKENS ÅND 1872
TRAGEDIEN:
• Det dyonysiske
• Det appolinske
• Det ur-ene
• Koret og talen
• Publikums indlevelse og medlidenhed i det tragiske liv

DEN VESTLIGE FORNUFTS HISTORIE
• Det sokratiske tredje
• Rationaliteten fortrænger tragedien og det dionysiske

3. SHOPENHAUER SOM OPDRAGER 1874

Behovet for et åndeligt forbillede:
• Mennesker er for dovne eller frygtsomme (angst) til at være dem selv og bliver pseudomennesker
• At blive sit sande jeg handler omvendt om at tage ansvaret for sin egen eksistens og forsvare den over for sig selv
• Eksistentiel befrielse gennem højere livsideal

Samfundets undertrykkelse:
1. Staten <-> individualiteten
2. Naturvidenskaben -> Menneskets som dyr
3. Kapitalismen -> egoistiske forbrugere

Shopenhauer som rollemodel
• Den ensomme og utidssvarende filosof
• Kompromisløs efterstræbelse af sandheden, længsel efter klarsyn

Nietzsches dannelsesideal
• Forhold til livet for alt levende
• Vilje til livet og en fuld åbenhed for alt det, som livet indebærer
• Hæve sig over sin dyriskhed og fuldkommengøre naturen som sand kultur
• Den indre helgen (uselviskhed og samhørighed med alt levende), filosof (oplysthed) og kunstner følger ydre rollemodeller

4. HISTORIENS NYTTE OG SKADE FOR LIVET 1874

Kritik af historismen:
• GLEMSLEN – Det uhistoriske liv
——– (Balancepunkt for livet)
• ERINDRINGEN – Det forfinede liv
Brug af historien:
• Den antikvariske
• Den monumentale
• Den kritiske (det uhistoriske liv, glemslen, i den kritiske historie)

5. Den muntre videnskab 1882; Således talte Zarathustra 1885; Hinsides godt og ondt 1886

  • EN MUNTER VIDENSKAB
  • GUDS DØD
  • DET SKØRE MENNESKE
  • ZARATHUSTRA
  • HINSIDES GODT OG ONDT
  • INGEN LIVSFORNÆGTELSE MEN … SAY YES TO LIFE
  • AT BLIVE DEN MAN ER
  • LIVSÆSTETIK
    • At skabe sig selv ved at virkeliggøre sig selv
  • DEN EVIGE GENKOMST
  • VILJEN TIL MAGT
  • PERSPEKTIVISME (OG FORTOLKNING)
  • OVERMENNESKET

6. MORALENS OPRINDELSE / GENEALOGI 1887

  • MORAL, MAGT OG HISTORIE
  • SLAVEOPRØRET I MORALEN
    • Herremoral og slavemoral
    • Ørnen og lammet
  • STRAFFERATIONALITETENS HISTORIE
    • Fra offentlig korporlig afstraffelse af HANDLINGEN
    • Til fængselssystem, kriminologi og afstraffelse af DEN HANDLENDE
    • Gennem internalisering af SAMVITTIGHEDEN bliver den enkelte selvregulerende og selvstraffende

7. AFGUDERNES TUSMØRKE 1888

  • OMVURDERING AF ALLE VÆRDIER
  • AFGUDERNES UNDERGANG
  • HVORDAN MAN FILOSOFERER MED HAMMEREN
    • Knuse ikonerne
    • Krigen (Heraklit, sårene gør stærk)
    • Det som ikke slår mig ihjel, gør mig stærkere
  • MODERNITETEN
    • Teknologien og videnskaben
    • Humanismens lighedstanke (socialismen og anarkismen)
  • DEN TRAGISKE DIGTERS PSYKOLOGI
    • Mennesket stræber ikke efter lykke, det gør kun englænderen
    • At omfavne livets tragiske sider
  • DEN FILOSOFISKE KUR
    • Helbredelse gennem selvbekræftelse
    • Kun de tanker, man har gået sig til, har værdi

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s